На тлі сучасних типів двигунів і різновидів пристроїв управління вигідно виділяється механіка. Конструкційна та експлуатаційна простота механічної коробки передач дозволила їй завоювати найбільшу популярність серед автомобілістів. Проаналізуємо детальніше особливості будови пристрою механічної коробки передач, його основні плюси та мінуси.

Особливості будови пристрою
механічної КП

У механічної КП досить проста будова, складається вона з декількох елементів:

  • Картер — основна корпусна деталь коробки передач, яка виконує захисну функцію від впливу зовнішніх факторів та забезпечує змащування деталей трансмісії (в картер заливають трансмісійне мастило).
  • Обертові вали — з їхньою допомогою обертальний момент двигуна переноситься на карданний вал, що призводить до руху коліс.
  • Синхронізатори — забезпечують плавне перемикання.
  • Механізм перемикання передач — керується важелем, який знаходиться в салоні автомобіля.

У механічної КП легка вага, а її робота не залежить від електрики (на відміну від «автомата»). Сервісне обслуговування та ремонт механіки також простіші й дешевші за обслуговування та ремонт інших пристроїв перемикання передач.

Основні переваги механічної коробки передач

  • Конструкційна простота, наявність недорогих запасних деталей.
  • Легкість в обслуговуванні та ремонті, недорогий сервіс та ремонт.
  • Тривалий термін експлуатації пристрою.
  • Можливість запуску без акумулятора та повна незалежність від електрики.
  • Автомобілем керує водій, а не комп’ютер, що у разі збою в роботі «розумної» електроніки допоможе уникнути сумних наслідків.
  • Економічність (на 10–15 % нижчий рівень споживання пального).
  • Високий коефіцієнт корисної дії.
  • Хороші маневреність, динаміка розгону та високий швидкісний режим.
  • Можливість відбуксирування автомобіля на будь-яку відстань.
  • Невелика вага.

Основні недоліки механічної коробки передач

  • Порівняно складніший принцип управління (особливо для водіїв-початківців).
  • Ризик пошкодити зчеплення та перенавантажити мотор під час некоректного перемикання передач.
  • Для перемикання передачі необхідно трохи більше часу.
  • Напруженість та можлива втома під час тривалої поїздки.

Зазвичай механіку обирають досвідчені водії, які знаються на основних принципах роботи транспортного засобу та особливостях його сервісного обслуговування. Вони вміло керують цим типом пристрою навіть за умов складного руху трасою чи переповненими вулицями мегаполісів. Але інструктори в автошколах радять починати освоювати водіння саме на автомобілі ж механічною коробкою передач. В такому випадку навчитися керувати автомобілем з коробкою-автоматом буде набагато простіше.