Чи цікавились ви коли-небудь, чому в нашій країні лампочки в поворотниках жовтого кольору, а в Сполучених Штатах Америки — червоного?

Історія появи сигнальних фар

Електричні попереджувальні сигнали, зокрема й поворотні, з’явилися на автівках наприкінці 20-х років минулого сторіччя. Причому в Сполучених Штатах задні поворотники вмонтовувалися в одну конструкцію разом з іншими вогнями та світили червоним кольором, тому що використовували той самий фільтр, що й габарити та гальма (а вони мали бути червоними).

Наприкінці 50-х років минулого сторіччя американці вирішили змінити колір поворотного сигналу на жовтий. І вже 1960 року Комітет з автомобільної світлотехніки Асоціації автовиробників США обговорював з європейськими автомобільними експертами переваги поворотників жовтого кольору. Комітет зумів переконати європейців у тому, що водіям буде набагато зручніше та простіше відрізняти сигнал повороту від сигналу зупинки чи габаритних вогнів.

Наприкінці 60-х років на всіх європейських автомобілях передні поворотні сигнали мали бути білого або жовтого кольорів, а задні — виключно жовтого кольору. Натомість у самих Сполучених Штатах нововведення були прийняті трохи в іншій формі. Жовті поворотні покажчики було запроваджено лише спереду, а ззаду можна було використовувати поворотники жовтого або, як і раніше, червоного кольору. Звичайно ж, переважна більшість американських автовиробників залишили позаду червоні поворотні ліхтарі, тому що виготовлення корпусів одного кольору було значно дешевшим, ніж виготовлення різнокольорових.

Жовті поворотні ліхтарі
безпечніші за червоні

З часом виявилося, що поворотні покажчики червоного кольору менш безпечні, ніж жовтого. За результатами досліджень, жовті поворотні сигнали на 28 % ефективніше запобігали аварійним ситуаціям, аніж червоні. Автівки з жовтими поворотними сигналами на 5,3 % рідше отримували удари ззаду, ніж автомобілі з поворотниками червоного кольору. Але викорінити американську традицію не допомагали навіть міркування безпеки.

Ще однією причиною такої сталості було й те, що за американськими нормативами освітлена площа сигналу зупинки та заднього поворотника мала бути не менше 50 см2 кожна. А це значно ускладнювало розташування кількох лампочок на задній панелі, особливо в невеличких автівках.

У 50-х роках подібна вимога була виправданою, адже пластик був не дуже міцним і міг пошкодитися від теплового впливу ламп. Але сучасним матеріалам подібний вплив не загрожує. Тому вже 1993 року Національне управління з безпеки руху на трасах США детально дослідило це питання й не знайшло ніяких підтверджень, що лампочки з площею освітлення понад 50 см2 чимось ефективніші.

Але найсмішнішим був висновок управління, в якому йшлося: «Переконливих причин для збереження подібних вимог не знайдено, але не знайдено і переконливих причин для їх скасування». Таким чином, обмеження були збережені, а більшість американських автовиробників й досі монтують з кожного боку автівки єдину лампову секцію, де поворотний сигнал подається миготінням сигналу гальмування. Втім, навіть у Сполучених Штатах бувають винятки.