Періодична заміна мастила в коробці передач — обов’язковий пункт регламентного технічного обслуговування автомобіля, прописаний виробниками в інструкціях з експлуатації авто та в технологічних картах сервісних центрів. Заборонено підбирати мастило для коробки передач на свій розсуд. Такі експлуатаційні рідини регламентуються виробниками з урахуванням конструктивних особливостей автівки, типу коробки передач (механічна чи автоматична), потужності двигуна й багатьох інших параметрів.

Що потрібно знати про заміну мастила в коробці передач

Звичайно ж, окрім механічної та автоматичної, існує набагато більше найменувань коробок передач, зокрема гідроавтоматична, варіативна, роботизована, з двома чи трьома зчепленнями. Але з інженерної точки зору їх лише дві — механічна та традиційний гідроавтомат. Саме тому й різновидів мастильних рідин лише два — гідротрансмісійне мастило для автоматики та мастило для змащування шестернів та валів у механічній частині КПП.

Однак кожен виробник автомобілів або виробник трансмісій зазвичай вимагає від автовласників більш конкретний тип змащувального матеріалу. Завод-виробник автомобіля навіть може відмовити водіям у гарантійному ремонті чи обслуговуванні, якщо ті на свій розсуд змінили тип чи марку мастильної рідини в коробці передач.

Така сама ситуація з термінами заміни мастила. Не водій і не механік вирішують через скільки кілометрів пробігу потрібно змінити рідину в коробці. Виробник транспортного засобу прописує в інструкції конкретні вимоги виробника трансмісії. Для одних автомобілів це може бути 50-60 тисяч кілометрів, для інших 80-100 тисяч кілометрів. Тому потрібно читати заводську інструкцію саме до вашого автомобіля.

Кожен механік або автомобільний інженер знає, що будь-яке мастило має обмежений термін експлуатації. Трансмісійне мастило виконує дві основні функції — змащування деталей та відведення тепла від них під час роботи. Окрім цього, виробники трансмісійних мастил додають до складу своєї продукції різну кількість присадок (до півтора десятка найменувань), які мають антикорозійні та інші властивості. Власне різний хімічний склад і не дозволяє змішувати між собою різні моторні та трансмісійні рідини різних м арок та від різних виробників. Єдиним виключенням може бути випадок критичного витоку, коли необхідно кудись доїхати, наприклад, до сервісного центру. В такому випадку з’являється можливість долити будь-яке мастило, аби проїхати 10-20 кілометрів — за такий короткий проміжок часу з агрегатом нічого критичного не станеться. Але під час візиту до сервісу необхідно одразу ж злити таку суміш і залити до максимального рівня мастило, рекомендоване заводом-виробником.

Після тривалої експлуатації мастило втрачає свої змащувальні, антифрикційні, антикорозійні та інші властивості, а це неминуче призводить до зношування шестернів у коробці. Мастило, яке втратило свої експлуатаційні властивості, а ще гірше — забруднене мастило, стає для деталей КПП агресивним абразивом, який «з’їсть» коробку впродовж декількох тижнів чи місяців.

Якщо автомобіль було придбано на вторинному ринку, бажано одразу ж замінити мастило в коробці передач. Професійні «перепродавці» автомобілів спеціально заливають до картерів густіше мастило, аби приглушити різкі звуки в механізмах автомобіля, який планують продати.

Де замінювати мастило в коробці передач

З одного боку нічого складного в заміні мастила в коробці передач немає — старе злив, нове залив. Але з другого боку, як показує досвід, спроби замінювати мастило самотужки можуть обернутися досить сумним результатом.

Не кожен автовласник знає конструктивні особливості своєї КПП, як вона влаштована зсередини, які має відсіки та ребра охолодження тощо. Тому старе мастило може витекти з КПП не повністю (до 30 % об’єму може залишитись всередині). Ці залишки стануть тим каталізатором, який спровокує неконтрольоване та швидке старіння свіжого мастила.

Також різні виробники по-різному прописують процедуру заміни. Деякі, наприклад, вимагають заміни латунної прокладки під зливною пробкою, інші — спеціального промивання конструкцій коробки. Саме тому найкраще замінювати мастило в спеціалізованих центрах сервісного обслуговування автомобілів.